poniedziałek, 23 lipca 2012

[Wzorce projektowe] Null Object

Analogia z życia:

Każdy użytkownik komunikatora gadu - gadu ma do dyspozycji kilka statusów. Może być np. dostępny lub niewidoczny. Mając na liście znajomych, nie możemy w prosty sposób rozróżnić kto z nich jest niewidoczny, a kogo nie ma w danej chwili przy komputerze. Komunikator zapewnia jednak, że możemy wysłać wiadomość do każdego z nich : jeśli użytkownik jest przy komputerze, to może nam błyskawicznie odpisać, natomiast gdy go nie ma, wiadomość nie zaginie, lecz zostanie mu dostarczona po zalogowaniu do komunikatora.



Zastosowanie:

Wzorca Null Object można użyć, gdy mamy do czynienia z dużą ilością obiektów, które w pewnym etapie programu mają wartość null. Aby uniknąć wyjątku NullReference oraz sprawdzeń, czy dany obiekt jest nullem, można wprowadzić dodatkowy obiekt bez jakiejkolwiek funkcjonalności, np. zawierający puste metody tego samego interfejsu co zwykły obiekt. Kolejnym powodem, dla którego warto zastosować ten wzorzec jest sytuacja, w której klient pobiera obiekty i nie chcemy, aby zajmował się sprawdzaniem, czy ich wartość jest równa null.

Zasada działania:

Obiekt klienta przechowuje referencję do obiektu typu pewnej klasy abstrakcyjnej. Z tej klasy dziedziczą dwa typy : rzeczywisty obiekt i obiekt - null. Można także wprowadzić kilka obiektów null jako reprezentację różnych stanów "nieaktywności". W niektórych przypadkach warto rozważyć zastosowanie singletonu, jako obiektu - null.

Przykład implementacyjny:

public class Fire
    {
        public int Power { get; set; }
    }

    public abstract class FirefighterBase
    {
        public abstract void Distinguish(Fire fire);

        static InactiveFirefighter _inactive = new InactiveFirefighter();

        public static FirefighterBase NULL
        {
            get { return _inactive; }
        }

        public class InactiveFirefighter : FirefighterBase
        {
            public override void Distinguish(Fire fire)
            {
                Console.WriteLine("Cannot help you");
            }
        }
    }

    public class ActiveFirefighter : FirefighterBase
    {
        private int _strength;

        public ActiveFirefighter()
        {
            Random r = new Random();
            _strength = r.Next() % 25;
        }

        public override void Distinguish(Fire fire)
        {
            fire.Power -= _strength;
            Console.WriteLine("Distinguishing...");
        }
    }
 public static class FireBrigade
    {
        public static FirefighterBase GetFireFighter(int id)
        {
            if(id % 2 ==0)
            {
                return FirefighterBase.NULL;
            }
            else
            {
                return new ActiveFirefighter();
            }
        }
    }
class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Fire f = new Fire() {Power = 300};
            List<FirefighterBase> fighters = new List<FirefighterBase>();
            for (int i = 0; i < 15; i++)
            {
                fighters.Add(FireBrigade.GetFireFighter(i));
            }
            foreach (FirefighterBase firefighterBase in fighters)
            {
                firefighterBase.Distinguish(f);
            }

            Console.WriteLine(String.Format("Fire power is now... {0}",f.Power));

            Console.ReadKey();
        }
    }

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz